Wczoraj na lekcji rozmawialiście o ornitologii, o ptakach powracających z ciepłych krajów.
Dzisiaj poćwiczymy rozwijanie zdań oraz wyróżnianie w zdaniu wyrazów oznaczających czynności
( czasowniki - co robi?) oraz ich wykonawcę ( rzeczownik - kto to?)w oparciu o tematykę związaną z ptakami.
Edukacja polonistyczna

Usiadł szpak na skraju budki,
wygwizduje ptasie nutki.
A świerszcz woła głosem cienkim:
– szpaczku, naucz nas piosenki!
Szpak nie słucha i w zapale,
wesolutko gwiżdże dalej…
Piosnka jedna, druga, trzecia…
Skończył koncert i odleciał…
wygwizduje ptasie nutki.
A świerszcz woła głosem cienkim:
– szpaczku, naucz nas piosenki!
Szpak nie słucha i w zapale,
wesolutko gwiżdże dalej…
Piosnka jedna, druga, trzecia…
Skończył koncert i odleciał…
Czesław Janczarski
Przeczytaj wiersz i odpowiedz - jaki ptak jest bohaterem tego wiersza?
( szpak)
Teraz wyszukaj wszystkie wyrazy oznaczające czynności jakie wykonywał szpak.( usiadł,......)
Zapisz w zeszycie:
Szpak ( co to ?): usiadł, wygwizduje,nie słucha,gwiżdże,skończył, odleciał.
( co robił ? co robi?)
Teraz rozwiniesz zdanie.
Szpak usiadł.
Mały szpak usiadł.
Mały szpak usiadł na gałęzi .
Mały szpak usiadł na gałęzi i gwiżdże.
Do tego co już jest dopisz jeszcze dalszy ciąg. Przynajmniej dwa zdania i za każdym razem podkreśl to co dołożyłeś. Niech wiersz będzie dla ciebie podpowiedzią.
Miłej pracy:)
Antek Buława obecny
OdpowiedzUsuń